سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نخستین کنگره ملی توسعه خوشه صنعتی قطعات خودرو

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد صادق نجدی – کارشناس معاونت تولید قطعات پرسی شرکت ایران خودور
سباتای عسگری – رئیساداره معاونت تولید قطعات پرسی ایران خودرو
شهرام پایدار – کارشناس و مسئول آموزش مدیریت تولید قطعات پرسی ایران خودرو

چکیده:

امروزه بسیاری از شرکتهای پیشتاز غربی نیز از تکنیکهای خطاناپذیرسازی و روشهای حل مسئله JIT استفاده میکنند. این روشها می توانند اتلافهای مربوط به کیفیت مانند دوباره کاریها ، ضایعات ، از کارافتادگیها و خرابیهای دستگاهها را حذف کنند . امروزه تقریبا در تمامی شرکتها و کارخانجات واحدی بنام واحد کنترل کیفیت وجود دارد . وظیفه این واحد بازرسی نهایی محصول و یا بازرسی محصولات نیمه ساخته و در حین تولید است ولی متاسفانه کمتر شرکتی ( مخصوصا در ایران ) به فکر اصلاح فرایندها به گونه ای است که اساسا محصول معیوبی در آن تولید نشود . تکنیک ها و روشهای مطرح شده ما را قادر می سازد تا بهترین و مؤثرترین راه کنترل کیفیت را بر محصولات هر شرکتی اعمال کنیم. ZQC یک روش کنترل کیفیت جهت رسیدن به خرابی صفر است کلمه صفر (ZERO) به ایجاد تولیداتی با ضایعات صفر اشاره می کند . عامل مهم جهت بهبود کیفیت با استفاده از ابزار ZQC و خطاناپذیر سازی (پوکا یوکه) باشد. ZQC بر این اصل استوار است که جلوی ایجاد ضایعات را از طریق کنترل فرایند می توان گرفت حتی هنگامی که یک ماشین یا یک فرد بخواهد دچار اشتباه شود .