مقاله مرگ مغزی از منظر فقه شیعه و طب جدید که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در خرداد ۱۳۹۳ در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه) از صفحه ۲۲۲ تا ۲۳۳ منتشر شده است.
نام: مرگ مغزی از منظر فقه شیعه و طب جدید
این مقاله دارای ۱۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله مرگ مغزی
مقاله اتانازی
مقاله مرگ مشتبه و قطعی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: افضلی محمدعلی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سابقه و هدف: تشخیص قطعی مرگ انسان در اکثر مواردکه قلب و مغز در اثر کهولت سن یا حوادث کشنده، به طور کاملا واضح از کارباز می ایستند، چندان مشکل نیست. اما گاهی علی رغم وجود نشانه های مرگ، تشخیص قطعی چندان آسان نیست. مرگ مغزی نمونه بارز این موارد است. لذا این مساله مورد بحث بین فقها و پزشکان است. فواید این بحث در مسایل بسی ار زیادی از جمله اجازه یا عدم اجازه اتانازی بیمار، قطع و پیوند اعضا، جواز دفن، و … آشکار می شود. هدف ما در این مقاله بررسی و مقایسه نظرات پزشکان و فقها شیعه در این مساله است.
مواد و رو ش ها: در پژوهش مروری جهت جمع آوری اطلاعات علاوه بر مراجعه به منابع اسلامی (قرآن و حدیث) و کتب و مقالات تدوین شده تا سال ۹۲، به پایگاه های مختلف اطلاع رسانی از قبیل: Islamonline، ISI، Hawzeh.net elm.ac.ir، Euthanasia.com، Euthanasia.com، Oxford، Noormags، Blackwell، مراجعه شد و پس ازجمع آوری و تجزیه و اطلاعات مقالات نتیجه گیری شد.
یافته ها: دانش پزشکی مرگ مغزی را پایان زندگی انسان تلقی می کند. اما قرآن بدن را مرگ قطعی می داند.
استنتاج: اصولا نگاه پزشکی و فقه در این مسوول یکسان و قابل مقایسه نیستند. زیرا پزشک با نگاه به حیات پایدار (مستقر) پیشین بیمار، برگشت به آن را درحالت مرگ مغزی محال می داند، لذا حکم به قطعیت موت می کند. اما فقیه با نگاه به احکام و مسایل پسین (پس از اطمینان از خروج کامل روح از بدن)، مرگ مغزی را یقین آور تلقی نمی کند. در نتیجه اجرای احکام فقهی و حقوقی میت را تا حصول یقین به خروج کامل روح ازبدن، جایز نمی داند.