مقاله عنوان فارسی: بررسی دلایل عقلی عصمت امام (ع) از دیدگاه فریقین (عنوان عربی: بحث الأدله العقلیه لعصمه الإمام عند الفریقین) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۰ در معارف عقلی از صفحه ۱۰۱ تا ۱۲۸ منتشر شده است.
نام: عنوان فارسی: بررسی دلایل عقلی عصمت امام (ع) از دیدگاه فریقین (عنوان عربی: بحث الأدله العقلیه لعصمه الإمام عند الفریقین)
این مقاله دارای ۲۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله کلیدواژه فارسی: امامت
مقاله عصمت
مقاله علم
مقاله عقل
مقاله شریعت (کلیدواژه عربی: الإمامه
مقاله العصمه
مقاله العلم
مقاله العقل
مقاله الشریعه)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حسینی سید معصوم

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکیده فارسی:
امامت پس از پیامبر (ص) همان تصدی وظایف مقام رسالت است و امام دارای تمام وظایفی است که رسول و پیامبر (ص) بر عهده دارد؛ تنها تفاوت رسول و امام این است که پیامبر (ص) پایه گذار دین، مخاطب وحی الهی و دارای کتاب است ولی امام بدون این ویژگی هاست، با این حال امام نیز همانند پیامبر (ص) مبین اصول و فروع و پاسدار دین از تحریف است.
از این دیدگاه، امام باید دارای دو شرط اساسی باشد: ۱٫ دارای علم فراگیر نسبت به اصول و فروع اسلام؛ ۲٫ مصونیت از گناه و پیراستگی از خطا؛ زیرا بدون عصمت، نمی تواند اعتماد مردم را به گفتار و رفتار خود جلب کند و الگوی آنان باشد. برای اثبات عصمت امام، هم به دلایل نقلی استناد شده است و هم به دلایل عقلی. نگارنده در این مقاله چند دلیل عقلی بر وجوب عصمت امام آورده است که عبارتاند از: ۱٫ برهان امتناع تسلسل؛ ۲٫ برهان حفظ شریعت؛ ۳٫ پی آمدهای معصوم نبودن امام.