علامت مناسب برای نشان دادن مکث یا کشش در میان کلمات و عبارتها در نمایشنامه و داستان نویسی

0

برای نشان دادن جمله ای که ناتمام مانده سه نقطه به کار میرود: – آقا، خواهش می کنم این …

*سه نقطه به معنی و قس علیهذا، و غیره، الخ، و جز آن و از این قبیل کلمات نیز به کار میرود: جوانمردی، انسانیت، مهربانی، دوستی … از صفات عالیه  انسانی است. (یعنی جوانمردی، انسانیت، مهربانی ، دوستی و غیر و از صفات عالیه  انسانی است.)

*درگفتگو و (در نمایشنامه و داستاننویسی) برای نشان دادن مکث یا کشش در میان کلمات و عبارتهای بیان شده از سه نقطه استفاده میکنیم: صدای استاد از داخل اطاقی بلند شد و از حیاط گذشت که با صدای کشیده میگفت: «آقای … بفرمائید تو … کلبه  … در … ویشی… که صاحب و … دریون… نداره.””»

* پرکاربردترین نشانه گذاری درنگ ( ، ) این نشانه بیش از دیگر علامات به کار میرود ولی نباید آنرا میان ارکان جمله قرار داد. این علامت به طورکلی نشان دهنده  مختصر تغییری است که در جریان جمله ایجاد می شود. هرگاه نویسنده احساس کند که این تغییر در جمله اش ایجاد می شود یا به رفع ابهام کمک میکند لازم است نشان درنگ را به کار ببرد. در هنگام خواندن نوشته باید روی این نشانه مکث کوتاهی کرد. چنانچه مطلبی به طور معترضه بین دو درنگ محدود شده باشد موقع خواندن آن لحن کلام را کمی تغییر میدهیم. درنگ در موارد زیر به کار میرود:

*- در دو طرف جمله، عبارت یا کلمات معترضه:

تهیه  بذر خوب، که مسلماً در ازدیاد محصول نقش مهمی را به عهده دارد، مورد توجه خاص کمیسیون قرار گرفت. در اینجا جمله  اصلی «تهیه  بذر خوب مورد توجه خاص کمیسیون قرار گرفت» بوده و بقیه آن جمله  معترضه است.

سرتاسر آن خیابان، زیباترین خیابان شهر مشهد، از برگهای رنگارنگ پاییزی پوشیده شده برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.