مقاله شناسایی الگوهای ذهنی اساتید الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاد دهنده: پژوهشی بر مبنای روش کیو که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۱ در مدیریت فناوری اطلاعات از صفحه ۲۳ تا ۴۰ منتشر شده است.
نام: شناسایی الگوهای ذهنی اساتید الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاد دهنده: پژوهشی بر مبنای روش کیو
این مقاله دارای ۱۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله الگوی ذهنی
مقاله مدرس الکترونیکی
مقاله نقش یاد دهنده
مقاله روش کیو
مقاله دانشگاه تهران

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: تقی یاره فتانه
جناب آقای / سرکار خانم: نیک رفتار طیبه
جناب آقای / سرکار خانم: عباسعلی زهرا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
دستیابی به اهداف یادگیری الکترونیکی یکی از چالش هایی است که بسیاری از دانشگاه ها همانند دانشگاه تهران با آن مواجه است. از آنجا که مدرس در فضای الکترونیکی با ارائه شیوه های خلاقانه امور یادگیری را تسهیل و مدیریت می کند، تقویت این شیوه ها یکی از راه های دستیابی به اهداف آن است. اما یکی از عواملی که بر انتخاب این شیوه ها اثر می گذارد درک مدرسان نسبت به نقش خود در این حوزه نوین است و اهمیت درک نقش، تاثیری است که بر خروجی فرآیند یاددهی – یادگیری دارد. بر اساس گزارش مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران در سال ۸۹، با توجه به میزان موفقیت فارغ التحصیلان، تنها ۲٫۵۳ درصد اساتید درک درستی از نقش خود داشته، منطبق با این نظام، فعالیت کرده اند و سایرین با همان نگرش سنتی معلم محور، به تدریس مشغول بوده اند. با توجه به این مساله، هدف پژوهش حاضر «شناسایی ذهنیت مدرسان الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاددهنده» است. در این راستا ابتدا تالار گفتمان درباره شیوه های عملکرد مدرسین الکترونیکی بررسی سپس نمونه معرفی از این گفتمان ها که نمایان گر نحوه تدریس الکترونیکی در دانشگاه تهران است، انتخاب و با استفاده از روش کیو، عبارات تالار گفتمان تحلیل و چهار الگوی ذهنی آشکار و نامگذاری می شود: انتقال دهنده دانش، مشارکت کننده، وساطت کننده و طراح محتوا. الگوی ذهنی انتقال دهنده دانش به دلیل آنکه تعداد بیشتری از مشارکت کنندگان روی آن دارای بار عاملی بودند و جایگاه مشارکت کنندگان نماینده این الگوی ذهنی در مطالعه کیو مهم تلقی می شد، نسبت به سایر الگوها غالب است.