مقاله حدود کلی معرفت بشری از دیدگاه ابن سینا که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۱ در جستارهای فلسفی (پژوهش های فلسفی) از صفحه ۹۳ تا ۱۱۸ منتشر شده است.
نام: حدود کلی معرفت بشری از دیدگاه ابن سینا
این مقاله دارای ۲۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله معرفت شناسی
مقاله حدود معرفت
مقاله ابن سینا
مقاله ذات و حقیقت
مقاله خدا
مقاله معاد جسمانی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: اخگر محمدعلی
جناب آقای / سرکار خانم: طاهری سیدصدرالدین

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
از جمله مباحث مهم نظریه های معرفت مساله حدود کلی معرفت بشری است. در مساله حدود معرفت بشری ما با تعیین حدود و مرزهای کلی معرفت بشری مواجه هستیم. اکثر فیلسوفان معرفت بشر را محدود دانسته و حدود و مرزهای گوناگونی برای معرفت بشری قائل شده اند. ابن سینا نیز معرفت بشر را محدود شمرده و برخی از امور را از قلمرو ادراکی انسان خارج دانسته است. شیخ از یک سو معرفت را ممکن دانسته و لذا با شکاکیت مطلق به مقابله پرداخته و از سوی دیگر این معرفت را محدود به حدود گوناگون دانسته و به تقابل با جزم گرایی مطلق می پردازد. او حدود گوناگونی از قبیل محدودیت انسان در شناخت ذات اشیاء، محدودیت انسان در درک خدا، محدودیت انسان در درک معاد، محدودیت معرفتی ناشی از همراهی با ماده و جسم و … برای معرفت بشری در نظر می گیرد. او استدلال های مختلفی برای اثبات این محدودیت ها آورده و بحث های جالب توجهی در باب این محدودیت ها دارد. بررسی این محدودیت ها به لحاظ شناخت دیدگاه کلی ابن سینا نسبت به معرفت بشری دارای اهمیت فراوان بوده و کمک شایانی در فهم هر چه بهتر فلسفه او ایفا خواهد کرد.