مقاله تدوین روایتی تصاویر در شعر «سرنوشت عشق» که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۹۲ در بهارستان سخن (ادبیات فارسی) از صفحه ۶۳ تا ۸۰ منتشر شده است.
نام: تدوین روایتی تصاویر در شعر «سرنوشت عشق»
این مقاله دارای ۱۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله انتقال بصری
مقاله برش
مقاله تدوین
مقاله صحنه
مقاله نما

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: صادقی نژاد رامین

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
شهریار علاوه بر آشنایی با سینما و اصطلاحات عمومی آن، درک بسیار بالایی از هنر هفتم داشته است که با بررسی مفاهیم اصطلاحات تخصصی سینمایی در اشعارش این مساله به خوبی مشخص می شود. یکی از کلیدی ترین موضوعات، در بحث کارگردانی فیلم، تدوین (مونتاژ) موزون نماها، صحنه ها، شخصیت ها و .. می باشد که نهایتا منجر به تولید فیلم می شود. شهریار با نبوغ ذاتی خود، در شعر «سرنوشت عشق»، توانسته است با استفاده بجا و درست از مفاهیم سینمایی، نظیر: انتقال بصری، برش، برش پرشی، برش موازی، پرش، پس نگاه، پیش نگاه، جلوه های صوتی، چرخش های افقی و عمودی دوربین، حرکت، شات (قطع) های مناسب، کنتراست (تضاد) نور، میان برش، نماهای باز، بسته، درشت، دور، عمومی، نزدیک و … تدوین روایتی هوشمندانه ای از این شعر به دست دهد و سکانس (مجموعه ای از صحنه ها) بی نقص و کامل سینمایی را پیش چشم مخاطبانش بگستراند. در این نوشته، شعر «سرنوشت عشق» شهریار با استفاده از روش تدوین روایتی، از منظر سینمایی، تحلیل شده است. نتیجه بررسی سینمایی شعر «سرنوشت عشق»، نشان می دهد، شهریار، درک عمیقی از بحث تدوین سینمایی داشته و شعر وی، از قابلیت های سینمایی بالایی، برخوردار است.