مقاله تبیین تلقی پدیدارشناسانه مرلوپونتی از نقاشی های سزان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان ۱۳۹۰ در شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی) از صفحه ۵۷ تا ۸۱ منتشر شده است.
نام: تبیین تلقی پدیدارشناسانه مرلوپونتی از نقاشی های سزان
این مقاله دارای ۲۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نقاشی
مقاله پدیدارشناسی
مقاله طبیعت
مقاله آگاهی
مقاله تعالی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شایگانفر نادر
جناب آقای / سرکار خانم: ضیاشهابی پرویز

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
موریس مرلوپونتی(۱۹۶۱-۱۹۰۸) اساس تفکرش در کتاب پدیدارشناسی ادراک را بر مفهوم «در جهان بودن» استوار کرده است. او به تاسی از هوسرل و هیدگر، سعی دارد در خصوص نسبت ما و جهان تامل کند. یکی از مفاهیم بسیار مهم در اندیشه های پدیدارشناسانه هوسرل، بازگشت به شی است که علم معاصر از آن غافل مانده است و مرلوپونتی سعی دارد با تکیه بر طبیعت و شی به تصویر درآمده در آثار سزان، مساله پدیدارشناسانه بازگشت به شی و طبیعت را تبیین کند. او می کوشد تا نقاشی های سزان را حد واسط دو نوع تحویل متمایز یعنی تحویل استعلایی و ذات گرا قرار دهد و از این طریق شکاف میان این دو تحویل را پر نماید. تحقیق حاضر به شیوه ای پدیدارشناسانه به اهتمام مرلوپونتی در خصوص مفهوم طبیعت، شی و رهیافت هنرمندانه سزان به این مفاهیم می پردازد و سعی دارد تبیین نماید که بنا بر آموزه های مرلوپونتی نقاشی های سزان چگونه می تواند شکاف میان آگاهی و جهان را پرنماید.