مقاله تاریخ مندی فهم و چالش نسبیت گرایی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۲ در شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی) از صفحه ۱۵۳ تا ۱۶۹ منتشر شده است.
نام: تاریخ مندی فهم و چالش نسبیت گرایی
این مقاله دارای ۱۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تاریخ
مقاله فهم
مقاله تاریخ اثرگذار
مقاله عینیت گرایی
مقاله نسبیت گرایی
مقاله تاریخی نگری
مقاله تاریخ مندی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: واعظی اصغر
جناب آقای / سرکار خانم: ایزدی نیا حمیده

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
گادامر به پیروی از هیدگر نگاهی هستی شناختی به تاریخ و فهم دارد، زیرا هستی انسان را یک هستی افکنده شده در جهان می داند که به تاریخ تعلق دارد و پیشاپیش متاثر از تاریخ است. در نتیجه، فهم نیز به عنوان یکی از حالت های هستی انسان، متاثر از تاریخ است. اما این نگاه او به تاریخ زمینه ساز این نقد اساسی می شود که وی نمی تواند از توصیف هستی شناختی فهم، یک قاعده معرفت شناختی بیرون بکشد و معیاری فراتاریخی برای عینیت و اعتبار تفسیر ارائه دهد و از این رو با چالش نسبیت گرایی مواجه می شود. گادامر اما مدعی است که متهم کردن او به نسبیت گرایی برخاسته از نگاه معرفت شناختی به تاریخ است، حال آنکه سخن او در لایه ای زیرین تر و در سطح هستی شناسی فهم و تاریخ است. در نظر گادامر، تاریخ نقشی انکارناپذیر در تقوم فهم دارد. تاریخ و زبان نه تنها مانعی بر سر راه فهم حقیقت نیستند، بلکه حاملان حقیقت اند و حقیقت از رهگذر تاریخ و زبان خود را بر ما آشکار می کند. پس تاریخ مندی فهم سبب نمی شود که هرکس موضوع را از چشم انداز خاص خود ببیند، زیرا حقیقت اگر چه در تاریخ و زبان نمایان می شود، ولی ساخته تاریخ و زبان نیست.