مقاله تاثیر پارامترهای طرح هندسی بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای (مطالعه موردی محور ساری – کیاسر) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها از صفحه ۱۰۲ تا ۱۱۵ منتشر شده است.
نام: تاثیر پارامترهای طرح هندسی بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای (مطالعه موردی محور ساری – کیاسر)
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله پارامترهای هندسی
مقاله تصادفات
مقاله نقاط حادثه خیز
مقاله ایمنی راه
مقاله نرخ و شدت تصادفات

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: احدی محمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: اعتمادزاده سیدرامین

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سابقه و هدف: تصادفات جاده ای از عوامل مهم مرگ و میر در کشور بوده و صدمات شدید جانی و مالی و آثار سوء و سنگین اجتماعی و اقتصادی آن، جامعه ما و کل جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. تصادفات جاده ای نسبت به تصادفات درون شهری از ضایعات سنگین تری برخوردار است و به علت سرعت بالای وسایل نقلیه، اغلب منجربه خسارات بسیار سنگین جانی و مالی می شود. همچنین تصادفات جاده ای مهم ترین عامل ایجاد مصدومیت در جهان بوده و یافته های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که ۲۵ درصد تلفات ناشی از مصدومیت ها در سطح جهان، ناشی از مصدومیت های جاده ای است. از اساسی ترین اهداف این تحقیق می توان به تشخیص و بررسی نقاط حادثه خیز، اولویت بندی، مشخص کردن برنامه های اجرایی و اقدامات اصلاحی، بهبود پارامترهای هندسی و برطرف کردن نقایص آن در جهت حصول ایمنی بیشتر، اشاره کرد.
روش بررسی: در این نوشتار سعی شده نقاط حادثه خیز پارامترهای هندسی مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود نقایص پارامترهای هندسی تا چه میزان در افزایش ایمنی موثر خواهد بود. برای آن که این تحقیق نتایج کمی و مستند به همراه داشته باشد، محور ساری – کیاسر مورد مطالعه قرار گرفته است.
یافته ها: از آنجا که این محور از مناطق دشتی، کوهپایه ای و کوهستانی عبور می کند، از تنوع پارامترهای هندسی مناسبی برخوردار است. در همین راستا پس از بررسی پارامترهای هندسی، به تعیین نقاط حادثه خیز پرداخته شد و پس از محاسبه شاخص های نرخ تصادف و شدت تصادف، میزان تاثیر این پارامترها مورد بررسی قرار گرفت.
نتیجه گیری: نتایج بررسی نشان داد که پارامترهای هندسی از قبیل قوس قائم، قوس افقی، فرعی، روسازی ضعیف، شانه نامناسب و زهکشی ضعیف، تا چه میزان در تعداد تصادفات محور نقش دارند. در کیلومترهای ابتدایی مسیر، عامل فرعی به فراخور دسته بندی با بیش از
۶۰ درصد و در کیلومترهای انتهایی، عامل قوس های افقی و قائم با بیش از ۸۰ درصد، بیشترین علت تصادف بوده اند.