مقاله تاثیر روش های مختلف راهنمای گردشگری اکوسیستم های طبیعی بر پارامترهای سواد محیط زیستی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز ۱۳۹۲ در اکوسیستم های طبیعی ایران از صفحه ۸۷ تا ۹۹ منتشر شده است.
نام: تاثیر روش های مختلف راهنمای گردشگری اکوسیستم های طبیعی بر پارامترهای سواد محیط زیستی
این مقاله دارای ۱۳ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله سواد محیط زیستی
مقاله اکوتوریسم
مقاله آموزش محیط زیست
مقاله دریاچه زریوار

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: گلالی زاده سامان
جناب آقای / سرکار خانم: امیری محمدجواد
جناب آقای / سرکار خانم: کرمی شاهو
جناب آقای / سرکار خانم: یاوری احمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: گلالی زاده آرمان

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
آموزش محیط زیست، بنیادی ترین شیوه در حفاظت محیط زیست بوده که هدف از آن، یافتن مناسب ترین و بهترین نظام و شیوه ارائه مطالب و نحوه فعالیت ها و اجرای ساختاری است که زمینه ساز ارتقاء آگاهی های محیط زیستی در سطح جامعه می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اکوتوریسم و روش های مختلف راهنمای گردشگری بر پارامترهای سواد محیط زیستی می باشد. ازینرو از یک تور راهنمای طبیعت گردی در راستای هدف آموزش محیط زیست در اکوسیستم دریاچه زریبار، استفاده شد و در این تحقیق میدانی ۴۵ نفر با استفاده از دو روش استفاده از بروشور و راهنمای انسانی، در تور راهنمای مورد نظر مشارکت داده شدند و پیامدها و تاثیرات وارده بر سواد محیط زیستی شرکت کنندگان از طریق سنجش مولفه های سواد محیط زیستی که عبارتند از: دانش، نگرش، ارزش ها، نگرانی نسبت به محیط زیست و همچنین نوع رفتار و نیت افراد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که، مشارکت در این اقدام محیط زیستی منجر به بالا رفتن قابل توجه دانش افراد و همچنین ایجاد تغییرات قابل ملاحظه ای در نگرش و رفتار آنان شده است. بنابراین می توان گفت که اقدام آموزشی این تحقیق می تواند در جهت انتقال دانش محیط زیستی به کار گرفته شود. از نظر تاثیر نوع روش راهنمایی نیز که یکی از جنبه های اصلی این تحقیق بوده است، نتایج نشان می دهد که تفاوتی میان دو روش راهنمایی مذکور، از نظر تاثیرگذاری بر سواد محیط زیستی وجود نداشته است.