مقاله بررسی روش های اجرای تزئینات برجسته مطلا بر ازاره های سنگی کوشک قاجاری شمس العماره در تهران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان ۱۳۹۲ در مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی) از صفحه ۵۵ تا ۶۸ منتشر شده است.
نام: بررسی روش های اجرای تزئینات برجسته مطلا بر ازاره های سنگی کوشک قاجاری شمس العماره در تهران
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تزئینات معماری
مقاله لایه چینی
مقاله تزئینات برجسته مطلا
مقاله طلاکاری
مقاله گچ

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: احمدی حسین
جناب آقای / سرکار خانم: عابداصفهانی عباس
جناب آقای / سرکار خانم: محتشم عادله

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
لایه چینی روی سنگ، گونه ای خاص از تزئینات برجسته مطلا در معماری ایران است که به طور عمده متشکل از گچ بوده، در قالب نقوش گیاهی و به صورت برجسته بر سطح سنگ اجرا و سپس سطح آن، طلاچسبانی می شده است. نگارندگان در تحقیق پیش رو در تحقیق پیش رو نگارندگان به بررسی تکنیک اجرای نوع خاصی از تزئینات برجسته مطلا در معماری ایران پرداخته اند. با توجه به صیقلی بودن سطح سنگ مرمر که تکیه گاه تزئینات مورد بررسی است، اجرای لایه چینی با روش رایج دور از ذهن به نظر می رسید.
از آنجا که در منابع مکتوب هیچ گونه اشاره ای به روش اجرای این نوع خاص از تزئینات نشده و نیز تاکنون پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته، مناسب ترین روش برای بررسی تکنیک اجرای این تزئینات، نمونه سازی و اجرای دوباره تزئینات تشخیص داده شد. با استناد بر آنالیزهای FTIR، ماده واسط چسباننده ورق فلزی و نیز لایه محافظ، روغن کمان شناسایی شد.
نتایج به دست آمده از نمونه سازی ها و بررسی نسبت آب و گچ مصرفی، بررسی نحوه حرکت قلم مو و پیرسازی نمونه های اجراشده بیانگر این مساله بود که این تزئینات به شیوه لایه چینی با تعریف مشخص ارائه شده توسط کارشناسان و استادان سنتی به صورت لایه لایه اجرا نشده و ضخامت ایجادشده در این تزئینات برجسته، یک باره با قلم مو بر سطح ایجاد شده است.
در نهایت، پس از بررسی های لازم چنین به دست آمد که تزئینات مورد بررسی لایه چینی نبوده و با تکنیکی کاملا متفاوت اجرا شده است. بدین گونه نام لایه چینی، نامی گویا و مناسب برای این تزئینات به نظر نرسید و نام هایی چون نقش برجسته سازی روی سنگ یا نقش برجسته مطلا روی سنگ، پیشنهاد شد.