مقاله بررسی تاثیرات فرهنگی انقلاب بر طراحی تمبرهای سه دهه نخست انقلاب اسلامی در ایران که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۲ در نقش مایه از صفحه ۵۵ تا ۶۲ منتشر شده است.
نام: بررسی تاثیرات فرهنگی انقلاب بر طراحی تمبرهای سه دهه نخست انقلاب اسلامی در ایران
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله انقلاب اسلامی
مقاله ایران
مقاله طرح
مقاله تمبر

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رهیده محمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: رجبی محمدعلی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
تمبر کوچکترین اوراق بهادار و سفیر فرهنگی کوچکی است که بدون گذرنامه از مرزها می گذرد، در نتیجه تصاویر روی تمبرها، همواره دیدگاه های رسمی حکومت ها را در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بیان می کنند و از این لحاظ طراحی تمبرها برای دولت ها، از حساسیت و اهمیت والایی برخوردارند.
بر تمبرهای ایران در دوره قاجار، نقش شیر و خورشید یا تصویر شاه، تنها تصاویر موجود بر روی تمبرها بود و فقط این دو تصویر، نماد ایران به شمار می آمدند. در دوره پهلوی، تمبرهای فراوانی با موضوعات نقوش معماری باستانی ایرانی و تصاویر شاهان هخامنشی و ساسانی، اعلام تغییر نام پرشیا به ایران، ورزش های باستانی و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ایرانی به چاپ رسیدند. اما بارزترین ویژگی تمبرهای این دوره، اختصاص داشتن آنها به تصاویر شاه و خانواده سلطنتی او بود.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷، تصاویر و مضامین تمبرها کاملا دگرگون شد. تصاویری از قیام مردم، وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و ۲۱ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، جنگ تحمیلی، شهادت، زن در جامعه، امام خمینی و نمادهای فرهنگ ایرانی، بر تمبرهای این دوره ترسیم شد که بیانگر تاثیرات فرهنگی الگوها و ارزش های انقلاب اسلامی بر این عرصه می باشد. روش تحقیق بر مبنای شیوه اجرا در این مقاله، روش توصیفی تاریخی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای بود و در آن سعی شد پس از اشاره ای به تاریخچه ی پیدایش تمبر و نحوه ورود آن به کشور ایران، به بررسی موضوعات و نقوش تمبرهای ایران، با تاکید بر تمبرهای سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران، پرداخته شود.