المان ها و مبلمان های موجود در فضای شهری پوتراجایا

0

المان ها و مبلمان های موجود در فضای شهری پوتراجایا

-۱ نشانه ۷۸ متری میدان مرکزی مرکو تاندا یادآور تولد شهر پوتراجایا است. سه ضلع حجم مخروطی مرکز یادآور سه اصل طراحی شهر، خدا، انسان و طبیعت است. تکنولوژی بالا و پایبندی به الگوهای سنتی در ساخت این یادمان نشان طراحی کل شهر پوتراجایا است. ماه و ستاره چهارده پرموجود بر پرچم ملی مالزی نیز برروی بدنه مخروطی شکل آن نقش بسته است (www.ahoopa.blogfa.com

 

-۲ دایرههای به قطر ۳۰۰ متر با آبنماهای متعدد میدان پوترا را میسازد. ستاره بزرگ یازده پر به نشانه یازده ایالت کشور در سال ۱۹۵۷ در درون این دایره بزرگ محاط شده است. در سال ۱۹۶۳ پس از اضافه شدن دو ایالت دیگر ستاره سیزده پر و سپس چهارده پر در قسمت مرکزی میدان ساخته شد.

-۳ پل ۴۳۵ متری پوتراجایا بزرگترین پل شهر به شمارمی رود این پل سه ردیفه از معماری اسلامی پل خواجوی اصفهان الهام گرفته شده است این پل منحصر به فرد به پیادروها، وسایل نقلیه ویک مونوریل دسترسی دارد .(www.tourism.gov.my)

-۴ مسجد پوتراجایا با گنبدی صورتی از گرانیت های قرمز رنگ ساخته شده است و می تواند ۱۵۰۰۰ نمازگزار را به طور یکجا در خود جای دهد. دیوار زیرزمین این مسجد به دیوار مسجد حسن شاه در کازابلانکا، مراکش، شباهت دارد این مسجد از سه محوطه اصلی تشکیل شده است – سالن نماز، صحن، و مراکز و اتاق های آموزشی. سالن نماز ساده و با شکوه است و ۱۲ ستون آن را نگه داشته اند .

بالاترین نقطه در پایین گنبد ۲۵۰ متر بالای سطح زمین است . صحن با چندین آب نما تزئین و با ستون هایی حاشیه گذاری شده است؛ در نتیجه فضای بزرگ اما صمیمی و زیبایی را برای عبادت بوجود آورده است . مناره شگفت آور آن تحت تاثیر طراحی مسجد شیخ عمر در بغداد ساخته شده است. این مناره با ارتفاع ۱۱۶ متر، یکی از بلندترین مناره های این منطقه به شمار می رود که پنج ردیف دارد که نماینده پنج رکن اصلی اسلام هستند (همان منبع).

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.