مقاله ارزش های زیبایی شناختی نقش مایه های دیوارنگاره های اتاق ضلع شمال شرقی خانه اخوان حقیقی اصفهان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان ۱۳۹۳ در مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی) از صفحه ۵۳ تا ۷۶ منتشر شده است.
نام: ارزش های زیبایی شناختی نقش مایه های دیوارنگاره های اتاق ضلع شمال شرقی خانه اخوان حقیقی اصفهان
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اصفهان
مقاله دوره قاجار
مقاله خانه اخوان حقیقی
مقاله اتاق ضلع شمال شرقی
مقاله دیوارنگاره
مقاله نقش مایه
مقاله زیبایی شناسی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: ناظری افسانه
جناب آقای / سرکار خانم: یزدان پناه حسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
تزئینات و آرایه های نقاشی بسیاری از بناها و خانه های تاریخی عصر قاجار اصفهان از میراث ارزشمند و گرانبهای برجامانده ای به شمار می روند که تاکنون توجهی درخور به آن ها نشده است. آثاری که از چشم بسیاری از هنرشناسان و علاقه مندان به هنر دورمانده و مغفول واقع شده است. خانه «اخوان حقیقی» از بناهای منسوب به دوره اول قاجار است که تزئینات وابسته به معماری آن نیز با توجه به ویژگی های سبکی و مستندات تاریخی همچون کتیبه اتمام تزئینات بنا در تاریخ ۱۲۷۴ ه. ق.، متعلق به این دوره است. نظر به بررسی پیشینه تحقیق و کمبود اطلاعات موجود، پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به این سوال است که انواع و ویژگی های تصویری نقش مایه ها و موضوعات به کار رفته در دیوارنگاره های اتاق مورد نظر کدام است. بر این اساس پژوهش حاضر، ضمن عطف به اهمیت و ارزش های فوق العاده و منحصر به فرد معماری بنا و کلیه آرایه های به کار رفته در آن، با محوریت و تمرکز بر ارزش های زیباشناختی نقش مایه ها و مضامین دیوارنگاره های اتاق واقع در ضلع شمال شرقی صورت گرفته و با هدف مطالعه، شناخت، دسته بندی، توصیف و تحلیل چگونگی ویژگی های دیوارنگاره ها با استفاده از مشاهده مستقیم و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
نتایج بررسی ها بیانگر این مطلب بود که نقش مایه های اتاق مورد مطالعه، به شیوه التقاطی ویژه نقاشی عصر قاجار ترسیم شده اند و همچون بسیاری از خانه های آن عصر شامل انواع نقوش گیاهی، انسانی، حیوانی، هندسی و موضوعاتی چون منظره یا طبیعت بیجان هستند. همچنین هر یک از این نقوش بر حسب تناسب و پیروی از فضای معماری و بخش های مختلف هندسی بنا به ویژه کاربری خاص اتاق به عنوان محل پذیرائی از مهمان، انتخاب شده و سازمان یافته اند.