سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش منطقه ای صنعت توریسم

تعداد صفحات: ۲۹

نویسنده(ها):

غلامرضا معمارزاده – دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
علی فرهادی محلی – مدرس گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
مهرزاد سرافرازی – دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی

چکیده:

امروزه صنعت توریسم و گردشگری صنعتی رو به رشد و پردرآمد می باشد که توجه بسیاری از مسئولان جوامع مختلف را به خود معطوف ساخته است لذا در عصر حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی تسهیلات گوناگونی در رابطه با گردشگری ایجاد شده است بطوریکه کشورهای مختلف سعی دارند با گسترش این تسهیلات و با توجه به امکانات و استعداد های داخلی مسافرین بیشتری را جذب نمایند و بدین ترتیب سود بیشتری به دست آورند در واقع این کشورها به گردشگری همچون یک صنعت می نگرند و سعی در ارتقا بخشیدن به آن به عنوان یک منبع درامد دارند دراین مقاله تاکید بیشتر بر این نگرش صنعتی به گردشگری معطوف است و سعی بر آن است که ابتدا به بررسی تکامل و تاریخچه ی جهانگردی از عهد باستان تا دنیای امروز پرداخته شود. و سپس به تاریخچه این صنعت دراین ایران بعد نگاهی به تعاریف گردشگری و گردشگر انواع آن اجزا و عناصر تشکیل دهنده ی این صنعت و بررسی رابطه آن با فناوری ارتباطات و اطلاعات تاثیرات مثبت و اهمیت استراتژیک آن و نقش آن در توسعه پایدار و د رنهایت با اشاره ای چشم انداز آتی راه کارها ی توسعه صنعت گردشگری پرداخته خواهد شد.