سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی قشم و چشم انداز آینده

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

مجتبی قندالی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
فهیمه رستگاری مقدم – دانش آموخته فناوری اطلاعات و ارتباطات
معصومه کبیری مجد – دانش آموخته مهندسی نرم افزار کامپیوتر
فرزانه رستگاری مقدم – دانشجوی رشته مدیریت موسسه آموزش عالی مولوی

چکیده:

با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادلات الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت کاهش هزینه ها و دستیابی به بازار های جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده است به عنوان مثال میتوان به نقش اینترنت در زمینه ارتباطات گردشگری ،اطلاع رسانی به گردشگران و آگاهی یافتن از وضعیت مقاصد گردشگری و از سویی دیگر از وضعیت بازار گردشگری اشاره کرد . در این میان جهانی شدن نیز بافراهم آوردن امکان انتقای آزاد این اطلاعات تسهیل کننده امر سفر می باشد از این رو گردشگری و تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی ، شکل دهنده و تسهیل کننده امر سفر در عصر حاضر می باشند که تغییرات بسیاری را در هر دوبعد عرضه و تقاضای گردشگری سبب شده است نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است . امروزه این دو پدیده هر دو از فعالیتهای عمده و بسیار مهم در ایجاد درآمد و فرصت های شغلی در جهان بشمار می آیند گردشگری خود به گونه های مختلفی تقسیم شده است و فناوری اطلاعات نیز با فعالیت های گوناگونی در هم آمیخته و به بیشتر جوانب زندگی انسان نفوذ کرده است بنحوی که فهرست بلندی از انواع گردشگری و واژگان مرکب متعددی از فناوری اطلاعات با سایر واژه ها در دسترس است. فناوری اطلاعات از حدود دو دهه گذشته در بخش گردشگری به کار گرفته شده است و در طول این مدت ، استفاده از آن ، یک روند رو به افزایش داشته است .بعنوان نمونه فرایندهایی مانند رزو هتل ،تهیه بلیط و ثبت نام در تورهای گردشگری در دنیا به امری رایج تبدیل شده است .استفاده از این فناوری در مدیریت و برنامه ریزی نیز اهمیت خود را به خوبی نشان داده است .نوع جدیدی از گردشگری الکگترونیکی به تازگی در آمریکا و اروپا مطرح شده است که شاید بتوان آنرا مسافرت الکتونیکی نامید .این نوع گردشگری علاوه بر تاکید به برخورداری از تمام امکانات فناوری اطلاعات در برنامه ریزی و مدیریت نیز به ابتکار جدیدی نیز تاکید دارد .در این مقاله سعی شده است ضمن آشنایی با این تکنولوژی به بررسی آن نیز بپردازیم