سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

ایوب بابایی – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
آزیتا بلالی اسکویی – استادیار و عضو هیات علمی و سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه آزاد هنر اسلامی واحد تبریز

چکیده:

امروزه با تحولات زندگی اجتماعی و رشد توسعه جوامع میزان وابستگی انسان به محیط پیرامون برای تامین نیازهای مادی و معنوی خویش بیش از گذشته احساس می شود. گرافیک محیطی به عنوان بخشی از تصویر جامعه شهری با رویکرد اطلاع رسانی می تواند در نحوه ی تعامل انسان با فضای زندگی او برای برآوردن خواسته هایش موثر واقع شود، گرافیک محیطی طیف گسترده ای است که یک بدنه اش به شهر و عملکرد انسانها با شهر وصل می شود ، از طرف دیگر به زیباشناسی و دریافت حسی خوب از یک فضای سالم در محیط سالم مربوط می شود. اولین اهمیتی که می توان برای گرافیک محیطی در مجتمع های تجاری قائل شد، برقراری ارتباط برای راهنمایی و اطلاع رسانی مخاطب در یک فضای تجاری است و دومین نقش خود وظیفه ی زیباشناسی محیط تجاری را بر عهده دارد. قابلیت های تصویر گرافیک محیطی علاوه بر کارکرد پیام رسانی آن در فضاهای تجاری این استکه تصویری زیبا و منسجم در محیط تجاری به وجود می آورد. و ادراک عمومی مخاطبان و فرهنگ تصویری جامعه شهری را ارتقا می بخشد.کلما