سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی شهروند مسئول

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

احمد عباسی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
نوشین عباس – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

چکیده:

در این مقاله راهکارهایی که در یک دانشگاه برای تربیت شهروند مسئول اگر تبدیل شود به شهروند مسئول که باید به کار گرفته شود، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به این سؤالات پاسخ داده شد که دانشگاه با بکار بردن چه شیوه‌هایی می‌تواند به نمونه عینی شهروند مسئول برسد و شهروند مسئول چه ویژگی‌هایی دارد؟ امر به معروف و نهی از منکر، مبنا و معیار پایدار و در اصول پاسخ‌ها پول به دست.روش پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به اطلاعات و نتایج مورد نظر دسترسی حاصل شد . روش گردآوری اطلاعات : از روش مطالعه کتابخانه‌ای استفاده شد و به طریق فیش نویسی با مراجعه به منابع مختلف ، داده‌های لازم یعنی روش‌های گوناگون تربیت و آموزش شهروند مسئول که با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر، جمع‌آوری شد . یافته‌ها : اعتمادسازی، خودباوری، اسانگیری تذکر زبانی ، به آموزش‌های عملی، برهان و حکمت، طرح سؤال، پاداش، برهان و استدلال و امثال این‌ها، نمونه روش‌های به دست آمده است. با جمع‌بندی راهکارهای به دست آمد، این نتایج حاصل شد که اعتلای شخصیت، که با استدلال، به متقاعد نمودن و ایجاد بود، قبول امر به معروف و نهی از منکر، که در تشویق درونی و برقراری ارتباط صحیح و تقویت رفتارهای مطلوب و تعامل، به عوامل مؤثر در تربیت شهروند مسئول بود به پست. رعایت اصول روان‌شناسی هم به صورت فعالیت‌های امر به معروف و نهی از منکر می‌افزاید.