سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش سراسری صنعت خودرو

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

احمد قنبری – کارشناس مهندسی صنایع

چکیده:

توسعه عملکرد کیفیت QFD روش توسعه گسترش ویژگیها و کارکردهایی است که به کالا یا خدمت با توجه به نیازهای مشتریان کیفیت می بخشد اما سازمان ها و موسسات بدوندرنظر گرفتن محدودیت های موجود درپیش رو هرگز قادر به توسعه محصولات یا خدمات نمی باشند QFD یک روش ممتاز شنیدن آوای مشتری توسط شرکت ها می باشد بیان نیازمندیهای مشتریان بصورت خصوصیات تکنیکی مشروح محصول حتی درزمانی که محصولات توسط تیمهای چندکاره طراحی می شوند میتواند بسیار مشکل باشد نیازمندهای مشتریان اغلب مبهم و گاهی اوقات درتضاد با هم هستند و از آنجا که زمان بیان خصوصیات تکنیکی محصولات از زمان بیان نیازمندیهای مشتریان متفاوت است آوای مشتریان اغلب گم می شود نتیجه نهایی نیز تولید محصولی است که به طول کامل نیازهای مشتریان را برآورده نمی سازد فلسفه اصلی استفاده از QFD همان اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری درمراحل مختلف تکوین محصول است.