سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین کنفرانس مهندسی برق و الکترونیک ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

نعمت اله چنگیزی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد
سیدمجتبی روحانی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد

چکیده:

سیستم تعلیق خودرو به دلیل اینکه بدنه خودرو بر آن سوار می شود و نیروهای وارده از طرف جاده را به بدنه منتقل می کند تاثیر بسزایی در راحتی سفر و فرمان پذیری خودرو دارد در این مقاله پیاده سازی کنترل کننده PID مبتنی بر الگوریتم ژنتیک برروی سیستم تعلیق فعال ۱/۴ خودرو با مدل غیرخطی عملگر هیدرولیکی بررسی شده است اصول کار سیستم تعلیق هیدرولیکی که در بعضی مواقع بنام هیدروپنوماتیک نیز از آن نام برده می شود براصل تراکم پذیری گازها و غیرقابل تراکم بودن مایعات بنا نهاده شده است بررسی شتاب اعمالی به سرنشینان و انحراف تعلیق نشان میدهد که ساختار کنترلی پیشنهادی راحتی بیشتر ی برای سرنشینان ایجاد نموده است نتایج حاصله از شبیه اسزی سیستم با در نظر گرفتن یک جاده ناهموار به عنوان ورودی عملکرد مطلوب سیستم حلقه بسته را تایید می کند.