سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی شبیه سازی سیستمهای مکانیکی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

جعفر غفوری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده مکانیک
مجتبی دیباگر – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، عضو انجمن مکانیک
ماکان اعرابی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه عضو انجمن مکانیک
لاریسا خدادادی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده برق

چکیده:

امروزه راندمان بالای سیستم های تولید همزمان برق و حرارت بشدت توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برق را به خود معطوف کرده است و سادگی، هزینه ی پایین و راه اندازی سریع موتورهای درونسوز باعث شده است تا به عنوان محرک در سیستم های تولید برق CHP1 مورد استفاده قرار گیرند و پایداری فرکانس برق تولیدی ژنراتور در سیستم های قدرت از اهمیت بسیاری برخوردار است، و پایداری فرکانس برق تولیدی وابسته به پایداری سرعت موتور محرک می باشد. در موتورهای اشتعال جرقه ای، کنترل سرعت موتور با تنظیم میزان هوای ورودی به سیلندر توسط دریچه ی گاز صورت می گیرد.در این مقاله با کوپل و اجرای همزمان نرم افزار GT-Power با سیمولینک ٢ نرم افزار متلب ٣ این امکان بوجود آمده است تا مدلسازی موتور در نرم افزارGT-Power صورت گرفته و طراحی کنترل کننده PID که ضرایب آن توسط الگوریتم رقابت استعماری بهینه سازی شده در محیط سیمولینک صورت پذیرد . انطباق نتایج مدلسازی موتور برداده های تجربی، صحت مدل طراحی شده در نرم افزارGT-power را نشان می دهد . عملکرد کنتر ل کننده پیشنهادی با کنترل کننده ی شرکت گاما تکنولوژی ۵ مقایسه شده است. نتایج بدست آمده، عملکرد مناسب کنترل کننده ی پیشنهادی را نشان می دهد