سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: نخستین کنفرانس انرژی های تجدید پذیر و تولید پراکنده ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سیدمهدی رخت اعلا رستمی – گروه پژوهشی سیستمهای هوشمند – دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
رضا قادری –
ابوالفضل رنجبر نوعی –

چکیده:

سیستم پیل سوختی به منظور کنترل توان در زمان اتصال به سایرمولدها و بارهای گذرا ،به تنهایی پاسخگوی نیازمندی بار نخواهند بود منبع توان هیبرید که ترکیبی از پیل سوختی ، باتری و سوپر خازنها می باشد،پاسخگوی درخواست توان بالاتر به همراه چگالی انرژی بهتر خواهد بود.مبدلDC-DC Bi-Directional که بین بار و سیستم پیل سوختی قرار گرفته یک مبدل دو طرفه است، که جهت تثبیت ولتاژ باس DCدر مقداری برابر با ولتاژ اولیه باتری بکار گرفته شده است. در این مقاله مجموعه سیستم پیل سوختی و مبدل که به صورت سیستم چند متغیره قابل بیان است در نظرگرفته شده است و به روش مد لغزشی کنترل شده است. با بکارگیری ماتریس وز ندهی در روند طراحی، امکان تنظیم سرعت کنترل فراهم آمده است. نتایج شبیه سازی نشان میدهند که کنترل کننده طراحی شده قابلیت کنترل سریع و دقیق مقادیر مطلوب برای خروجی ها را دارا میباشد. از قابلیت های این سیستم نسبت به سیستم های دارای مبدل های یک طرفه این است که می توان هم توان تحویلی به باتری و توان تحویل گرفته از باتری را تحت کنترل گرفت بطوریکه با استفاده از مبدلهایBi-Directionalتوان در دو جهت کنترل شده و دیگر نیازمند سیستم کنترلی شارژ باتری، نسبت به سیستم به مبد لهایBuck و Boostنخواهیم بود وکنترل سیستم هیبریدمطلوبتر و آسانتر است