سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علی زرگریان – دانشجوی دکتری-دانشگاه صنعتی اصفهان
محمد سعادت – دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان
محسن اصفهانیان – استادیار-دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

برای بهینه سازی مصرف سوخت در یک خودرو هیبرید الکتریکی، بایستی میان استفاده از موتور احتراقی و باتری تعادل مناسبی برقرار نمود. اطلاعات مربوط به نحوه رانندگی (شهری یا بزرگراه) می تواند تأثیر به سزایی در بهینه سازی و مدیریت تقسیم توان بین بخش های اصلی یک خودرو هیبرید الکتریکی داشته باشد. در این مقاله، دو کنترلر فازی برای دو حالت شهری و بزرگراهی را به گونهای طراحی می کنیم که برای هر کدام از این حالات، کنترلر در حالت بهینه عمل کند. سپس با طراحی یک کنترلر بالادست که قادر به تعیین حالت رانندگی راننده باشد، سعی می کنیم در شرایط کاری مختلف کنترلر مناسب برای آن حالت انتخاب شود. نتایج شبیه سازی های انجام شده نشان می دهد که روش پیشنهادی از کارایی بالایی در کنترل توزیع توان در خودروهای هیبرید موازی برخوردار است و مصرف سوخت را کاهش می دهد