سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

محمود پسندیده فرد – دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد
مریم معین فر – دانشجوی کارشناسی ارشد هوافضا ، دانشگاه فردوسی مشهد
سیدمرتضی عبدالهیان – دانشجوی کارشناسی ارشد هوافضا ، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

از جمله پارامتر های مهم در ارزیابی عملکرد اجسام متحرک برد وسرعت می باشد. یک روش جهت بهبود آن ها ، کاهشنیروی پسا است. با توجه به مطالعات صورت گرفته، یکی از راه های کاهشنیروی پسا کنترل جریان با ایجاد مکش روی سطح جسم می باشد. در این مقاله به کمک شبیه سازی عددی، اثر مکش در سطح بالایی دو ایر فویل NACA0012 و ۰۰۱۸ NACA که جهت کنترل لایه مرزی و به تأخیر انداختن یا حذف جدایش به کار می رود، بر روی ضرایب آیرودینامیکی آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه سازی مکش یک جت با پهنای ۲٫۵ درصد طول وتر و زاویه ی ۹۰ درجه در صفحه ی بالایی ایرفویل قرار گرفته است. عدد رینولدز جریان آزاد برابر با ۵×۱۰ ۵بوده و بررسی ها در زوایای حمله و موقعیت های مکش متفاوت و نیز سرعت های مکش مختلف انجام شده است. برای این کار تقریباً ۲۰۰ شبیه سازی عددی صورت پذیرفته و نتایج نشان دهنده ی به تأخیر افتادن جدایش، افزایش ضریب برا و کاهش ضریب پسا می باشند