سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: ششمین همایش ملی مهندسی محیط زیست

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مهران محمدی – کارشناس مکانیک خودرو ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

چکیده:

طبق مطالعات انجام شده در حدود۷۰ درصد از آلودگی هوای کلان شهرها توسط وسایل نقلیه تولید و وارد جو زمین می شود. این آلاینده ها شامل اکسید های نیتروژن(Nox)،هیدروکربن های نسوخته(THC)،هیدروکربن های بدون متان(NMHC)،مونوکسید کربن(CO)،دی اکسید کربن(۲CO) و ذرات معلق (PM) بوده که انتشار اندازه مجاز و رعایت استاندارد جهانی این مقدار از طریق تولید خودروهایی با کیفیت برتر و مطابق قوانین زیست محیطی جهانی امری بدیهی و در راستای حفظ محیط زیست سالم لازم الاجرا می باشد. در این مقاله با بررسی دقیق استاندارد های جهانی و میزان الایندگی خودروهای روز دنیا آنها را با مدل های مشابه تولید داخل مقایسه کرده و به معرفی و تاثیر فن آوری های نوین از جمله سیستم های زمان بندی متغیر سوپاپ می پردازیم. این فن آوری از انواع مختلفی برخوردار است که شامل: زمان بندی متغیر سوپاپ(VVT)،زمانبندی متغیر سوپاپ هوشمند(VVT-I)، کنترل الکترونیکی زمان بندی سوپاپ(VTEC) و زمان بندی متغیر میل سوپاپ مجزا(VANOS) میباشد که در ادامه به تشریح کامل این سیستم ها و تاثیرات آن ها بر افزایش چشم گیر راندمان موتورهای درون سوز در دوران های مختلف و ایفای نقش بسزای آن ها در کاهش گازهای آلاینده و ذرات معلق ناشی از احتراق این موتورها در سطح ایران و جهان می پردازیم.