سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

رزیتا ساکی – کارشناسی ارشدGIS
فرشاد حکیم پور – عضو هیئت علمی دانشکده نقشه برداری دانشگاه تهران
کامران رحیم اف – مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی

چکیده:

در این مقاله که با حمایت دفتر برنامه ریزی و آموزش سازمان راهداری و حمل ونقل جاد های صورت گرفته به بررسی رابطه بین کاربری اراضی و وقوع تصادفات جاده ای در یکی از محورهای شمالی ایران پرداخته شده است. (محور قائم شهر –بابل ). آمار بالای تلفات جانی و جراحات انسانی در تصادفات جاده ای بیانگر این واقعیت میباشد که ایمنی راه در ایران تبدیل به یک مشکل اساسی گردیده است. دراین پژوهش با ترکیب لای ههای اطلاعاتی کاربری اراضی با داده های ثبت تصادفات در بستر سامانه اطلاعات مکانی ویژه حمل ونقلGIST و اعمال تحلیل های مکانی، داده های اولیه جهت ورود به تحلیل فازی در نرم اقزار متلبMatlab Software استخراج گردید. با وزن دهی عوارض حاشیه راه و اعمال اپراتورهای فازی مدل ارتباطی انواع کاربری ها ی حاشیه راه و حادثه خیزی بدست می آید. نتیجه این بررسی نشان می دهد که مکانهای آموزشی، تقاطع ها، تعمیرگاهها و مناطق کم تراکم شهری دارای تصادفات بیشتری هستند