سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

مسعود نصرآزادانی – استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران
مهدی نوروزی – دانشجوی کارشناسی ارشد
بهرام یوسفی – فوق لیسانس ژئوفیزیک

چکیده:

مدیریت نگهداری زیرسازه خط راه آهن فرایندی ازکاربرد صحیح و به موقع منابع راه آهن درجهت نگهداری و بهبود زیرسازه خط می باشد رادار نفوذ درزمین GPR به عنوان یک روش ارزشمند برا یاین هدف پیشنهاد شده است مبنای عملکرد GPR ارسال امواج الکترومغناطیسی کوتاه درداخل زیرسطح و ثبت سیگنالهای ناشی از امواج منعکس شده می باشد امواج الکترومغناطیسی به طور قابل ملاحظه ایتحت تاثیر ثابت دی الکتریک خاک می باشد ثابت دی الکتریک نیز شدیدا تحت تاثیر رطوبت می باشند که همین امر باعث شده است روش gPR به عنوان روش خیلی مناسبی برای مکان یابی آب محبوس درداخل خاک که نرخ خرابی خط را افزایش میدهد مورد استفاده قرارگیرد همچنین GPR روش قدرتمندی برای ارزیابی ضخامت و مشخصات لایه هیا زیرسازی به صورت پیوسته و غیرمخر ب جهت بهبود روند تعیین خرابی های عملکرد خط می باشد.