سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی ساخت و ارزیابی پروژه های عمرانی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

امیر مظفربن شمس – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمد صالح لباف زاده – عضو هئیت علمی و استادیار انستیتو آب وانرژی دانشگاه صنعتی شریف
مصباح سایبانی – عضو هئیت علمی و استادیار دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر
فرزاد حاتمی – عضو هئیت علمی و استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

سالیانه هزینه زیادی صرف تعمیر و بهسازی پل های بتنی آسیب دیده در برابر خوردگی می شود . خوردگی به عنوان قابل تشخیص ترین آسیب وارده به فولاد ، مهم ترین عامل کاهش سطح مقطع در اعضای فولادی است . امروزه میلگردهای FRP به عنوان جایگزینی مناسب برای میلگردهای فولادی به منظور جلوگیری از خوردگی میلگردها در ساخت پل های بتنی به کار می روند که در بین میلگردهای کامپوزیت FRP میلگرد GFRP از انواع دیگر ارزان تر و متداول تر است . میلگردهای کامپوزیت FRPغیر الکتریکی و غیر مغناطیسی بوده و در برابر خوردگی مقاوم می باشند . علاوه بر این مقاومت کششی بالای میلگردهای کامپوزیت FRP آنها را جایگزین مناسبی برای تقویت کششی در بتن می گرداند . استفاده از کامپوزیت FRP به عنوان آرماتور گذاری باعث افزایش عمر مفید سازه ، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های تمام شده می شود