سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

مهدی اخباری – مارشناسی ارشد مهندسی صنایع، مدیریت سیستم و بهره وری، رئیس تولید شرکت پ
شهرام زرگرانی – کارشناسی ارشد شیمی، مدیر سالن رنگ شرکت پارس خودرو

چکیده:

تصمیم گیری یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که همواره بشر حتی در زندگی روزمره خود با آن رو به رو است. در واقع تصمیم گیری به چگونگی انتخاب بهترین گزینه های ممکن می پردازد به طوری که گزینه منتخب بتواند بیشترین سود و موفقت را به همراه داشته باشد. با توجه به محدود بودن منابع سازیمانی و فضای رقابتی حاکم بر صنعت در جهان امروز، اتخاذ تصمیم های درست و به موقع منجر به تحقق اهداف استراتژیک و در نهایت تحقق چشم انداز سازمانی شوند بسیار مهم است. از اینو تصمیم گیرندگان در صنعت که تحت عنواین، مدیر عامل، رئیس شرکت، مدیر استراتژیک، مدیر تولید و غیره هستند، به دنبال راهکارهایی می گردند که بتوانند کمک کنند تا بهترین تصمیم و گزینه را اتخاذ نمیاند. روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) از جمله روش هایی هستند که هر روزه بر میزان و گستره استفاده از آنها در صنعت افزوده می شود. از جمله موارد استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره در صنعت می توان به انتخاب تامین کنندگان، لجستیک، تکنولوژی تولید، تعمیرات و نگهداری، انتخاب ساخت یا خرید یک قطعه، برون سپاری، انتخاب افراد در سطوح مدیریتی، انتخاب نوع محصول تولیدی در آینده، بازریابی، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، کیفیت و غیره اشاره کرد. در این مقاله ابتدا به تشریح مفاهیم تصمیم گیری و روش های تصمیم گیری چند معیاره پرداخته می شود. و سپس به عنوان نمونه تحقیقی (Case Study)، استفاده از روش ANP (فرآیند تحلیل شبکه ای) که یکی از روش های تصمیم گیری چند معیاره در تصمیم گیری استراتژیک صنعتی در خصوص ساخت یا خرید یک محصول می باشد، اشاره خواهد شد.