سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

ساسان ژالهپور – کارشناس برق ، شرکت صنایع برقی ایران خودرو (ایریکو)
محمد جعفری نسب – کارشاس مکانیک ، شرکت صنایع ریلی ایران خودرو (ایریکو)

چکیده:

امروزه با توجه به گسترش کاربرد ترمز دینامیک در صنعت ریلی ، جهت استفاده بهینه انرژی و برگرداندن انرژی ترمزی به شبکه تغذیه الکتریکی لزوم توجه به مقوله سیستمهای ذخیره کننده انرژی در صورت عدم امکان جذب انرژی در شبکه تغذیه حائز اهمیت می باشند. همچنین مشکل هزینه بالا و پیچیذگی سیستم برگشت انرژی الکتریکی ترمز دینامیک در شبکه DC نسبت به AC از دیگر مواردی است که مووجب افزایش اهمیت سیستم ذخیره کننده انرژی الکتریکی ترمز دینامیک می گردد. ذخیره انرژی الکتریکی ترمز دینامیک نه تنها از پیجیذگی برگشت توان الکتریکی به شبکه توزیع جلوگیری می کند بلکه کموجب کاهش توان الکتریکی مورد نیاز در شبکه می گردد. این کاهش تقاضا ناشی از تشکیل یک حلقه بسته از تولید انرژی الکتریکی به هنگام شتابگیری قطار و ذخیره انرژی در هنگام اعمال ترمز دینامیک می باشد. همچنین کاهش تلفات در خط بالاسزی یا خط سوم و به علت ذخیره انرژی و محدود کردن میزان افت ولتاژ باعث امکان افزایش فاصله پستهای برق از یکدیگر می گردد. در میان المانهای ذخیره کننده انرزی به منظور طراحی ماژولهای ذخیره کننده انرژی در ترمز دینامیک ، خازنهای با ظرفیت بالا از نوع EDLC نسبت به سایر ادوات نظیر باطری و fly wheel به علت دلایلی همانند طول همر بالا در تعداد زیاد دفعات شارژ/دشارژ و مشکلات و استهلاک مکانیکی پایین تر ، برتری محسوسی دارند. لذا امروزه استفاده از خازنهای EDLC جهت ساخت ماژولهای ذخیره کننده انرژی الکتریکی در صنعت ریلی از اولویت بالایی برخوردار می باشد.