سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی تحقیق در عملیات ایران

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

حسن جوانشیر – استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، دانشکده‏ فنی و مهندس
رضا الیاسی – کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل

چکیده:

عملکرد هر سیستم حمل و نقل نظیر سیستم اتوبوسرانی، با توجه به تقابل عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. طراحی خطوط اتوبوسرانی از جمله موارد مدیریت عرضه است که در شرایط منابع فنی و مالی محدود برای سرمایه‌گذاری و ساخت انجام می‌شود. از آنجا که طراحی شبکه اتوبوسرانی، مسأله پیچیده‌ای است، برای حل آن از روش‌های فرا ابتکاری استفاده می‌شود. روش مورد استفاده در این مقاله الگوریتم جستجوی ممنوع است. در این روش با تشکیل یک لیست ممنوع، مراحل مختلف جستجو در فضای جواب ذخیره‌سازی شده و از این حافظه لیست جهت هدایت جستجو به سمت جواب‌های بهتر استفاده می‌شود. برای مطالعه موردی شهر قزوین انتخاب و الگوریتم جستجوی ممنوع برای طراحی شبکه اتوبوسرانی این شهر استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهند که با استفاده از این روش می‌توان شبکه‌ای طراحی کرد که به کمک آن هزینه‌های استفاده کنندگان و ارائه دهندگان سیستم را به میزان قابل توجهی کاهش داد