سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه کالبدی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حامد شجاع – دانشجوی کارشناسی ارشد معماری،دانشگاه علوم و تحقیقات لرستان
حسن سجادزاده – دکتری معماری ، استادیار دانشگاه

چکیده:

سیر تکاملی بازار در ایران به ایران باستان باز می گردد که با تلاش ایرانیان برای در انحصار داشتن راه حمل و نقل کالا میان خاور و باخترسرمایه ای هنگفتی را نصیب ایران زمین نمایند و با توجه به اینکه اقتصاد بر پایه کشاورزی و دامپروری تکیه داشت گسترش دادن صنعتداد و ستد می توانست به اقتصادشان کمک کند .بازار ها بر اساس نیاز به وجود آمدند و مردم در مناطقی هر چند موقت گرد هم می آمدندبه تعاملات اجتماعی و اقتصادی می پرداختند .رفته رفته این نیاز ها باعث ایجای فضاهایی ثابت گردید که در گذر زمان تکامل پیدا کرد و بهصورت مجزایی از فضا های دیگر قرار گرفت در این مقاله به تاریخچه این فضا و مراحل تکمیل شدن آن از گذشته تا به امروز و انواع آن میپردازد . هنگامی که شخصی یا افرادی که مورد توجه و علاقه مردم بودند به شهری وارد میشدند، ورود آنها غالباً از سمت دروازه بازار بودلذا می توان بازار را شاه راه اصلی شهر ها در گذشته دانسته و بیشترین تاثیر آن دوران را در شکل گیری شهر ها داشته است. وجود راستهبازار ها از گذشته باعث پیدایش قسمت های مختلفی در بازار ها گردید،تیمچه ،خان،کوی های اصلی و فرعی گردید .پس از کاروانسراها کهامکانات رفاهی برای اسکان موقت کاروان ها داشتد،بازار ها مسیر دیگری را طی کرده و آرام آرام به سمت قیصریه ها و تیمچه ها و بدستانرفت که امکان اسکان در آنها وجود نداشت و سیر تکاملی بازار ها از آن بازار های قدیمی ایران باستان که یک دکان یا چند دکان متمرکزداشت به روزگاری رسیده که انواع بازار به وجود امده که ،بازار های روز،بازار های منطقه ای ،بازار های بین المللی از آن دسته اند.