سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

نرگس بهرامی – مدیر گروه رشته زبان انگلیسی و عضو هئیت علمی موسسه آموزش عالی مولانا
فاطمه رمضانی – مدرس رشته زبان انگلیسی در موسسه آموزش عالی مولانا

چکیده:

خلاقیت بی شک یکی از مهمترین مهارت هایی است که بشر در قرن ۲۱ بخصوص در زمینه آموزشی به آن نیازمند است. خلاقیت دارای اهمیت روزافزون هم برای مدرسان جهت رسیدن به موفقیت حرفه ایشان و هم برای دانش آموزان در محیط های رو به رشد آموزشی در جهانی که اکنون در آن زندگی میکنیم است ولی متاسفانه این موضوع در زمینه آموزش آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. بیشتر دانش آموزان نه تنها از پنانسیل خلاقیت خود آگاهی ندارند بلکه آن را انکار هم میکنند. مدرسان در هر زمینه ای نیازمند این هستند که روشهایی را که باعث رشد و یا بالعکس مانع رشد خلاقیت دانش آموزان میشوند را شناسایی کنند. بیشتر مدرسان خواهان به وجود آوردن و تشویق کردن حس خلاقیت در دانشآموزان هستند ولی نمیدانند چگونه. ما معمولا می پنداریم که افراد خلاق کسانی هستند که استعدادی کمیاب و غیر قابل اکتساب دارند ولی این تفکر صحیحی نیست. در دنیای ایده ها افراد خلاق کسانی هستند که تصمیم میگیرند کالایی را ارزان خریداری کرده و به قیمت بالاتری بفروشند. در این مقاله ابتدا ایده خلاقیت در قالب تیوری سرمایه گذاری توصیف میشود و سپس ۲۴ نکته که میتوان درتدریس به منظور گسترش خلاقیت در دانش آموزان بکار برد مطرح و بررسی میشود.