سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نهمین همایش ملی تونل

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

زهیر صداقتی – دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی معدن
میثم رجبی – عضو هیئت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی بیرجند
مصطفی عماد – مدیر دانش فنی پروژه خط ۷ متروی تهران

چکیده:

با توجه به گسترش روش حفاری مکانیزه در ایران لزوم انتخاب صحیح ماشین حفار از جمله مهمترین موارد تاثیر گذار برپیشرویپروژه های تونلی در محیط های شهری می باشد زیرا این عامل تاثیر زیادی برعملکردماشین استهلاک ابزارهای برشی عوارض جانبی در سطح زمین همچون پدیده نشست و بالازدگی و هزینه های ناشی از این موارد دارد از جمله این پروژه ها می توان به پروژه خط ۷ متروی تهران اشاره کرد که بطول ۲۷ کیلومترجز طولانی ترین خطوط مترو در شهر تهران محسوب می شود با توجه به مسیر طولانی پروژه و عوامل ژئوتکنیکی مسیر تونل و همچنین عبور قسمتی از پروژه از زیربافت شهری و برخورد با خطوط ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴و ۶ مترو روش حفاری مکانیزه از نوع متعادل کننده فشار زمین EPB انتخاب گردید.