سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

بیتا خسروی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم دانشگاه آزاد اسلامی واحد نج
هاجر نوروزی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نج

چکیده:

طراحی رهبردهای توسعه گردشگری، جزئی از عمل برنامه ریزی است که در آن، بیشتر برنامه ریزان متخصص، دارای تجربه یا اطلاعات دست اول ناچیزی هستند. اغلب برنامه ریزان از جاذبه، جهانی توریسم به عنوان یک فعالیت اقتصادی آگاه هستند، اما عده کمی از آنها از فوریتی که در جهان دهه ۱۹۹۰ و پس از آن در مورد تلفیق فرآیندهای برنامه ریزی با مشارکت عمومی، تجزیه و تحلیل سود و زیان ، تجزیه و تحلیل راهبردی و برنامه ریزی اجرایی، و توسعه توریسم وجود دارد آگاهی دارند. استان اصفهان از مناطق مهم گردشگری محسوب می شود و شهرستان فلاورجان در این استان با وجود چشم اندازهای طبیعی بکر، پایداری محیط در بابر مخاطرات طبیعی، جاذبه های فرهنگی و پل های تاریخی نتوانسته است سهمی حتی اندک از گردشگران را به خود اختصاص دهد که لزوم نظارت بیشتر و دقت سازمان های مسئول را می طلبد. هدف از این ارزیابی برنامه ریزی گردشگری طبیعی در شهرستان فلاورجان می باشد. نوع پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی است که با بررسی منابع اسنادی و کتابخانه ای و سایت های اینترنتی و اطلاعات سرشماریهای سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ فراهم شده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که فاورجان از مجموع منابع گردشگری استان اصفهان تنها ۰٫۵ درصد را به خود اختصاص داده است که از کمترین فراوانی در بین شهرستانهای استان برخوردار می باشد. در پایان فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف گردشگری در شهرستان فلاور جان بیان شد و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات و معضلات گردشگری در این شهرستان بیان گردید.