سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت زیر ساختها

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمد سعیدی مهرآباد – دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
محمدرضا جهانگرد –

چکیده:

بانکداری مجازی به معنای استفاده از اینترنت جهت انجام عملیات بانکی و عدم حضور فیزیکی در شعبات بانک ها است. پژوهشگر در این مقاله به بررسی این مسئله پرداخته که علی رغم مزیت های استفاده از بانکداری مجازی، علت عدم استقبال مردم از این فناوری چیست؟ برای مثال مردم هنوز هم برای واریز قبض های آب و برق و تلفن و گاز و….. به صورت فیزیکی در صف پرداخت بانک ها حضور پیدا می کنند. تحقیق در این امر، با تهیهی ۳۸۶ نسخه پرسش نامه که حاوی ۷۸ سوال می باشد، آغاز شد. این سؤالات همگی بر اساس طیف لیکرت طراحی شده اند. جامعهی آماری این تحقیق را کارمندان و رﺅسای بانک ها ، دانشجویان رشته های آی تی و اساتید دانشگاه ها و مردم معمولی با سطح تحصیلات فوق دیپلمو بالاتر تشکیل می‌دهند. در نهایت نتیجهی تحقیق اینگونه شد که عموم مردم دلیل عدم استقبال خود از بانک های مجازی را ، عدم وجود نرم افزارهای مناسب می دانند و در مرحلهی بعد به عدم اطمینان و عدم اعتماد به امنیت مالی در بهره برداری از اینترنت اشاره کرده اند