سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سمیه آبیارجو – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور،مدیر مرکز فناوری اطلاعات دان
سیدعلی رضوی ابراهیمی – دکترای انفورماتیک، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاع
احمد فراهی – دکترای انفورماتیک، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاع

چکیده:

همانگونه که فناوری اطلاعات و ارتباطات، انقلابی در تجارت، صنعت، خدمات و روابط اجتماعی ایجاد کرده است، آموزش و یادگیری را نیز دستخوش تحولات عمیق و بنیادین ساخته است. یکی از آثار مهم توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرعت دستیابی به اطلاعات و دانش در دورترین نقاط یا به عبارت بهتر حذف بعد زمان و مکان در این عرصه و گسترش آموزش از راه دور است. امروزه مفهوم آموزش از راه دور با توجه به تحولات عظیمی که در زمینه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات روی داده دچار تغییرات شگرفی شده است. سازمانهای ارائه دهنده آموزش از راه دور برای کسب مزیت رقابتی و ارائه خدمات با بالاترین کیفیت و دستیابی به جایگاه و اعتبار بالاتر، نیاز به شناخت مستمر از توانمندیهای این فناوری و برنامهریزی صحیح برای برخورداری از دستاوردهای مفید آن دارند. البته برنامهریزی و طراحیهای انجام شده زمانی مثمرثمر خواهد بود که بر مبنای یک نظام ارزیابی سنجیده شده و نواقص آن رفع شود. در فرایند ارزیابی پرداختن به تمام جنبهها با در نظر گرفتن هدفها و استراتژیهای کلان سازمان، ضرورت دارد. یکی از تکنیکهای سودمند در این زمینه کارت امتیازی متوازن است که علاوه بر مسائل مالی، ابعاد دیگر سازمانی مانند یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی و رضایت مشتری را نیز در ارزیابی مورد توجه قرار میدهد و چارچوبی متوازن و متعادل از ابعاد مهم سازمانی ارائه می- دهد. این مقاله به ارائه چارچوب ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش از راه دور، توسط کارت امتیازی متوازن فناوری اطلاعات میپردازد. در این چارچوب علاوه بر دیدگاههای متداول کارت امتیازی متوازن، یک دیدگاه جدید به نام دیدگاه فرهنگی ارائه میشود .