سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: چهارمین همایش پیل سوختی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

جاماسب پیرکندی – دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مجید قاسمی – دانشیار، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیک
محمدحسین حامدی – استاد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

در دنیای امروز با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و رو به زوال رفتن سوختهای فسیلی و همچنین وسعت آلودگی به جا مانده از این منابع انرژی، جهانیان را بر آن داشته که به فکر منابع انرژی دیگری باشند. پیلهای سوختی امروزه به عنوان یکفناوری جدید در تولید انرژی محسوب می شوند که در میان آنها پیلسوختی اکسید جامد به خاطر بازدهی بسیاربالا، عدم آلایندگی محیط زیست، تولید همزمان الکتریسیته و حرارت، قابلیت استفاده از سوخت های متنوع از جمله هیدروژن و قابلیت ترکیب با سیستم های دیگر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر موارد فوق گرمای تولید شده در این نوع پیل- های سوختی دارای کیفیت بالایی بوده و قابل استفاده در سیستمهای تولید توان مختلف می باشند. قابلیت پیلهای سوختی اکسید جامد در ترکیب با سیستمهای تولید توان مختلف سبب شده است که سیستمهای هیبریدی حاصل به عنوان منابع تولید انرژی جدید مد نظر باشند. با توجه به بازدهی بالای این نوع از سیستمهای هیبریدی و همچنین نظر به کاهش میزان آلایندگی، سیستم های مذکور تأثیر بسزایی در نحوه تولید توان و انرژی را در آینده نزدیک ایفا خواهند نمود. هدف از ارائه این مقاله معرفی انواع مختلف سیستمهای هیبریدی حاصل از ترکیب پیل سوختی اکسید جامد با سیستمهای تولید توان میباشد.