سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمد سروش تفضلی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- کارشناس حمل و نقل
اکبر اکبری آلاشتی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- کارشناس حمل و نقل

چکیده:

با توجه به وضعیت نگران کننده افزایش ماشین ها و پیامدهای گسترده آن، ترویج استفاده از دوچرخه مناسب ترین راه برون رفت از بحران فعلی است. دوچرخه سواری بدون تردید یکی از شیوه های مناسب سفرهای درون شهری است که مزیت هایی مانند کاهش مصرف انرژی و سوخت، کاهش هزینه های شخصی و عمومی، کاهش آلودگی هوا در مقایسه با سفرهای ماشینی و سرعت بالاتر، توانایی پیمایش بیشتر و همچنین مصرف میزان انرژی بر کیلومتر کمتر در مقایسه با سفرهای پیاده را دارا می باشد، اما با توجه به هزینه ها و دشواری طراحی مسیرهای دوچرخه، طراحی آن ها تنها در شرایطی مثمر ثمر و موفق خواهد بود که پس از بهره برداری، این سیستم ها از مطلوبیت مورد انتظار برخوردار گردند و بتوانند نقش خود را در بهبود شرایط ترافیکی شهر ایفا نمایند. پیش شرط رسیدن به این مهم، آن است که این طراحی ها با بررسی دقیق و مطالعه مدبرانه شرایط سیستم در زمان حال و در افق آینده صورت گیرند. از مهمترین این شرایط، تامین نیازهایی است که دوچرخه سواران از سیر حرکت خود دارند. از این رو این مقاله می کوشد تا با معرفی دقیق تر مسیرهای استاندارد دوچرخه سواری به همراه تصاویر و نمودارهای چکیده، بینشی را برای شناخت انتظارات دوچرخه سواران و آن چه مسیر برای عملکرد بهینه به آن نیازمند است، معرفی نماید.