سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی دانش پژوهان کامپیوتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مریم مرادی تویسرکانی – دانشگاه پیام نور مرکز تهران- گروه کامپیوتر
مهدی نصیری – دانشگاه علم و صنعت- گروه کامپیوتر

چکیده:

با توجه به اهمیت بالای آموزش چالش های موجود در این زمینه باعث شده که دست اندرکاران آموزش و پرورش در پی تغییر و اطلاح ساختار برنامه های آموزشی باشند. یکی از چالش های جدی در مدیریت امور آموزش دبیرستانها پیش بینی دوره فارغ التحصیلی دانش آموزان در پایان سال تحصیلی به منظور شناسایی دانش اموزانی است که دچار افت تحصیلی شده و ادامه تحصیل آنها با مشکا روبرو خواهد شد. در این تحقیق و با استفاده از تکنیک های داده کاوی وضعیت تحصیلی اتی دانش اموزان شامل دوره تحصیلی از تحصیلات متوسطه و وضعیت فارغ التحصیلی از مدارس روزانه یا بزرگسال پیش بینی شده اسن. برای ساخت مدل های موردنظر از تکنین های مختلفی نظیر درخت تصمیم svm و mlp و شبکه های عصبی استفاده گردیده است. اعتبارسنجی انجام شده بر روی مدلها اثبات می کند که نتایج بدست امده دقیق و قابل اعتماد بوده اند. استفاده از نتایج حاصل می تواند کمک زیادی برای مدیران دبیرستانها در جهت بهینه کردن فرآیندهای آموزشی باشد. از طرفی با بکارگیری این مدلهل ، مدیران آموزشی می توانند مشاوره های لازم را برای پیش گیری از رسیدن دانش آموزان به وضعیت بحرانی بکار گیرند.