سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش و جشنواره استانی نظام پیشنهادها

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

علی احمدی میاندشتی – عضو کارگروه نظام پیشنهادات اداره کل هواشناسی استان قم

چکیده:

پیشنهاد و شور و مشورت از آغاز مورد تصریح و عمل اسلام بوده است. آیات شورو مشورت هم در مکه و هم در مدینه نازل شده است. دستور صریح به پیامبر اکرم (ص) و امرهم شوری بینهم ، چرا قرآن به پیامبر دستور مشورت می دهد؟زیرا مشورت نوعی آموزش همگانی است. نوعی روان شناسی کاربردی است. نوعی مدیریت فرافردی است. نوعی تخصص گرایی است. نوعی ارزش گذاری به عقول است. پیامبر اکرم(ص) می فرماید:الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه در باب قیاس: اصل مشارکت به نوعی همتای امر به معروف و نهی از منکر است. ژاپنی ها از راه عقل به قانون عام و اصل مقدس م یرسند و آنرا در جامع هشان پیاده م یکنند. ۱۰ اثر قطعی مشارکت افراد در نظام مدیریت و پیشنهاددهی از نظر آیات قرآن به شرح ذیل می باشد : بالندگی هنر اندیشیدن (تفکروا فی آیات الله)روابط انسانی متعالی (الخلق الحسن) (بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) نگاه متفاوت به محیط و اجزای آن (الیوم بصرک حدید) تمرکز فکر فردی (فبشر عبادی الذین یستمعون القول …) تعاون و همکاری واقعی (تعاونوا علی البرو التقوی) تحول در ادبیات گفتاری و ارتباطی (قولوا الحق و لوعلی انفسکم) مسئولیت پذیری (کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته) گسترش خلاقیت فراگیر (افلا تتفکرون)روش تفکر منطقی (وجادلهم باللتی هی احسن) اگر هر جامعه ای روش مدیریت خود را بر اساس مشارکت و پیشنهادگیری فراگیر از مردم اصلاح نماید ، در این صورت به سرعت تمامی مسائل و مشکلات آن جامعه حل شده و سختی ها به آسانی ها تبدیل می شوند