سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: کنفرانس بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سلما پیشوا – دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده:

سرویس پیام کوتاه یا SMS یکی از تکنولوژی های نوین ارتباطی است که در دنیای بازاریابی برای برقراری ارتباط با ،مخاطبان از آن بهره گرفته می شود. در این مقاله، ابتدا به تاریخچه تبلیغات بی سیم به عنوان مادر تبلیغات سیار می پردازیم.سپس تبلیغات بوسیله تلفن همراه به صورت جامع مورد بررسی قرار می گیرد و به ابعاد مختلفی مانند ملزومات و انواع اینتبلیغات پرداخته می شود. پس از مقایسه بین این ابزار و سایر ابزارهای تبلیغاتی، مزایا و معایب این تکنولوژی به عنوان ابزاربازاریابی مورد بررسی قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این مزایا و معایب و مروری اجمالی بر ابعاد اثرگذار بر ادراکمصرف کننده از پیامک های تبلیغاتی، برای استفاده صحیح از این تکنولوژِی و به کارگرفتن اثربخش آن در عرصه فعالیتهای بازاریابی به معرفی و تشریح دو مدل مفهومی پرداخته شده است. نتایج حاصل از تمامی این بررسی ها حاکی از آناست که برای استفاده از پیامک به عنوان ابزاری اثربخش در عرصه تبلیغات بازاریابی باید چهار عامل مهم را در مورد بازارهدف به درستی شناخت: ویژگی های جمعیت شناختی، نگرش بازار هدف به پیامک های تبلیغاتی، آشنایی بازار هدف با نامتجاری که در پیامک تبلیغ می شود و میزان مربوط بودن پیامک تبلیغاتی به مشتری. آگاهی و استفاده از این عوامل چهارگانهاحتمال پاسخ رفتاری مطلوب که همان خرید کالای تبلیغ شده در پیامک است را به شدت افزایش م