سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهدی انصاری – دکترای مکانیک-دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
افشین پدرام – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک- دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
حسین زیارتی – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک

چکیده:

در این پژوهش یک راهکار جدید کنترل فازی برای مدیریت توان در یک خودرو هیبرید برقی با آرایش موازی ارایه شده است. شاخص های طراحی کنترلر شامل مصرف سوخت، پایداری شارژی باتری، بازیابی ترمزی و سنجه های عملکردی خودرو است. برای تنظیم قواعد هیوریستیک کنترلر از شبیه سازی های مختلف خودرو در چرخه های حرکتی استاندارد استفاده شده است. در این راستا نخست زیربخش های مختلف خودرو مدل شده و سپس مدل نهایی با اسمبل کردن اجزا بدست می آید. اجزای مختلف خودرو مانند موتور احتراقی، باتری و موتور الکتریکی دارای روابط پیچیده ناخطی می باشند. پیاده سازی مساله در نرم افزار متلب انجام شده است و برای اثبات عملکرد و مقاومتRobustness) آن شبیه سازی های مختلفی انجام شده است و عملکرد خودرو مرسوم احتراقی با خودرو هیبرید مبتنی بر آن مقایسه گردیده است. مدل سازی با بهره گیری از روش دینامیک مستقیم و به شکل ماژولار انجام شده است، به طوری که ابزار مناسبی را برای توسعه و تعمیم مدل فراهم ساخته و به سادگی می توان اجزای آن را جایگزین نموده و تاثیر پارامترهای مختلف را بر عملکرد سیستم و کنترلر بررسی نمود. نتایج شبیه سازی، عملکرد مناسب این راهکار را به اثبات می رساند