مقاله پیش بینی جابه جایی های زمین اطراف تونل در اثر حفاری با دستگاه EPB (مطالعه موردی: قطعه چهارم از خط ۳ متروی تهران) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاییز و زمستان ۱۳۹۰ در زمین شناسی مهندسی از صفحه ۱۲۳۵ تا ۱۲۵۰ منتشر شده است.
نام: پیش بینی جابه جایی های زمین اطراف تونل در اثر حفاری با دستگاه EPB (مطالعه موردی: قطعه چهارم از خط ۳ متروی تهران)
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تونل های شهری
مقاله تونل سازی سپری EPB
مقاله جابجایی های زمین
مقاله مدلسازی سه بعدی
مقاله ABAQUS

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حسینی سعید
جناب آقای / سرکار خانم: شهریار کوروش
جناب آقای / سرکار خانم: منجزی مسعود

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
رشد و توسعه شهرهای بزرگ نیازمند استفاده از شبکه های زیرزمینی در ایجاد زیرساخت ها و تسهیلات حمل و نقل شهری است. ساخت تونل در زمین های نرم معمولا جابه جایی خاک را به دنبال دارد که می تواند تاثیر جدی در پایداری و سلامت سازه های موجود داشته باشد. به منظور کاهش این جابه جایی ها به ویژه در نواحی شهری، مجریان در ساخت تونل ها بیش از پیش از ماشین های حفر تونل (TBM) استفاده می کنند. از اینرو در نواحی شهری، پیش بینی جابجایی های زمین ناشی از حفر تونل چالش بزرگ مهندسی به شمار می رود. در این مقاله به منظور پیش بینی جابه جایی های خاک که در حین ساخت بخشی از تونل خط ۳ متروی تهران با استفاده از ماشین حفاری EPB (فشار تعادلی زمین) ایجاد می شوند، از یک مدل عددی سه بعدی و نرم افزار ABAQUS استفاده شده است. این بررسی شامل اکثر مولفه های تونل سازی سپری مانند فشار سینه کار، فشار تزریق، ماشین حفاری و تماس اصطکاکی سپر و خاک است. نتایج نشان می دهد که نشست سطحی ماکزیمم در این قسمت ۲٫۵ سانتیمتر است که ۰٫۵ سانتیمتر از حد مجاز آن بیشتر می باشد. همزمان با نشست های سطحی جابه جایی های افقی در داخل توده خاک به وجود می آیند، که در دو جهت افقی شکل متفاوتی داشته و با افزایش عمق افزایش پیدا می کنند.