سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین همایش ملی راهکارهای توسعه اقتصادی با محوریت برنامه ریزی منطقه ای

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

مجید فضلعلی –
کاوه باقری نسب –
معصومه حمزه –

چکیده:

فناوری اطلاعات باعث شده تا روشهای سنتی تجارت به کلی دگرگون شود. بنابراین شرکتهایی دارای مزیت رقابتی خواهند بود که آگاهانه و به طور اثر بخش وارد دنیای تجارت الکترونیکی شوند. هدف اصلی این مقاله نیز آشنایی با مفاهیم تجارت الکترونیکی و تحقیق و توسعه است. بدین منظور ابتدا به مفاهیمی پیرامون فناوری اطلاعات، تجارت و چگونگی شکل گیری کسب و کار و تجارت الکترونیکی پرداخته شده و ضمن تعاریف آنها، تفاوتهای آنها نیز ارائه شده است. در ادامه فرایند تحقیق و توسعه و سپس الگوهای تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به مقایسه تجارت الکترونیک در برابر تجارت سنتی و مزایا، معایب و مخاطرات تجارت الکترونیکی و همچنین زیر ساختهای لازم برای گسترش تجارت الکترونیک ارائه گردیده است. نتایج بیانگر این است که تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامدهای اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درونزای اقتصادی نقش محوری دارد. تجارت الکترونیکی با فراهم آوردن امکان عرضه اطلاعات و نیز دسترسی گسترده به اطلاعات تجاری از یک سو عملا قدرت رقابت و مانور تولیدکنندگان و از سوی دیگر قدرت انتخاب مصرف کنندگان را به شدت افزایش داده است.