مقاله ویژگی های زیبایی شناختی نگاره های پرنده در هنر سلجوقی که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۱ در نقش مایه از صفحه ۴۵ تا ۵۲ منتشر شده است.
نام: ویژگی های زیبایی شناختی نگاره های پرنده در هنر سلجوقی
این مقاله دارای ۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نگاره پرنده
مقاله روایت گری تصویری
مقاله هنر سلجوقی

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: هندی راضیه
جناب آقای / سرکار خانم: قاضی زاده خشایار

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نقوش تزئینی در هنر ایران از بعد طراحی و مضمون، حاملان با ارزش رازهای فرهنگ ایرانی محسوب می شوند. از نقوشی که همواره مورد توجه بوده و حتی با تغییر آیین ها استفاده از آن تداوم یافته، پرندگان و موجودات بالدار اساطیری است که در غالب دوره های هنری ایران، بویژه هنر تصویرگری دوره سلجوقی از جایگاه مهمی برخوردار است و به دلیل جذابیت های ویژه اش همواره مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران قرار داشته و دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی جنبه های زیباشناختی و عناصر دیداری نگاره های پرنده در هنر سلجوقی با تمرکز بر عناصر دیداری مربوط به آن ها (نظیر: خط، شکل، رنگ، بافت، ترکیب بندی، زاویه دید، محتوای اثر، بیان داستانی و پی آیند تصاویر) انجام گرفته است تا جنبه های پنهان عناصر دیداری تصویرسازی این هنر و ظرافت های مربوط به آن آشکار گردد. شیوه تحقیق توصیفی تحلیلی بر پایه مطالعات کتابخانه ای می باشد و تجزیه و تحلیل بصری نقوش و آنالیز آثار به روش توصیفی و تحلیل محتوا با دیدگاهی نمادپردازانه و تصویرسازانه صورت پذیرفته است. بررسی ها نشان می دهند؛ نقوش پرنده در هنر سلجوقی جنبه های زیباشناسی خاص خود را در نوعی ساده سازی و بیان هندسی ارائه می کند؛ بطوریکه عناصر بصری در ترکیب با هم نشان از خصوصیات و ظرافت های هنری درونگرا و بی پیرایه دارد. در این هنر رنگ ها غنی و قوی، نقش ها از کیفیتی اسطوره ای و حماسی برخوردار می باشند، خطوط محکم و در عین حال با نرمی و قوس ملایم دیده می شوند، که این حاکی از افزایش غنای سنت هنر تزئین و پرمایگی آن می باشد. از ویژگی های دیگر هنر این دوره پیچیده تر شدن نقشمایه ها و ترکیب بندی نگاره های پرندگان از نمای سه رخ یا ترکیب نمای نیم رخ و روبرو است.