سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امیر سعید نور امین – کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی، عضو هیئت عملی دانشکده اقتصاد و مدیریت د
علیرضا کاظمی آسیابر – کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانور
حمید رضا خدادادی – کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانور

چکیده:

بنادر به عنوان مهمترین دروازه های ورودی و خروجی هر کشور محسوب شده و روز به روز بر اهمیت آن ها افزوده می شود. از این رو داشتن بنادر کارآمد می تواند باعث رشد و شکوفایی بیشتر اقتصاد آن کشور گردد. یکی از مسائل با اهمیت و مهم در طراحی بنادر، روسازی آن می باشد که باید با محاسبه دقیق بارهای دینامیکی و استاتیکی وارده بر کف آن طراحی گردد. رشد میزان جابجایی کالا و صادرات و واردات در کشور بسیار بیشتر از رشد ایجاد فرهنگ ایمنی بوده است لذا سوانح حمل و نقل در بخش های مختلف حمل و نقل کشور به یکی از معظلات اساسی توسعه یافتگی در سیستم حمل و نقل کشور تبدیل گشته است.یکی از بخش های اصلی تجارت در هر کشور بنادر هستند که از این معضل و رشد حوادث ناشی از ضعف در زیرساخت ها و نیروی کار در امان نبوده است. در تیر ماه ۱۳۹۰ ، یک دستگاه ریچ استاکر در بندر شهید کلانتری چابهار بدلیل روسازی نامناسب محوطه بندری دچار سانحه شد. این مقاله پس از معرفی انواع پارامترهای مهم در روسازی بنادر به مسئله سقوط ریچ استاکر در بندر چابهار به عنوان مورد کاوی می پردازد تا نتایج عدم توجه به روسازی دقیق بنادر نشان داده شود.