سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مصطفی محمودی – دانشجویان کارشناسی ارشد مکانیک، طراحی کاربردی- دانشگاه آزاد اسلامی، و
حسین زیارتی –
بهروز کریمی اصل –

چکیده:

مقاله ای که پیش روست، یکی از فازهایی است که در فرآیند تحقیق، توسعه و ساخت یک خودروی هیبرید الکتریکی با آرایش موازی با تکیه بر پلتفرم خودروی پراید ، صورت پذیرفته است. در این پژوهش از رهیافت اکتشافی جهت بدست آوردن پاسخ بهینه برای مسأله مدیریت انرژی در زنجیره رانشی خودرو استفاده شده است این روش جهت کاربری های زمان واقعیReal-time مناسب بوده و در بهبود مصرف سوخت بسیار مفید است. محور های اصلی در این پژوهش همانند سازی مؤلفه های اصلی زنجیره رانشی و دیگری طراحی سامانه مدیریت بهینه انرژی با بهره گیری از این رهیافت است. از ویژگی های مد نظر در طراحی این کنترلر می توان به بهبود مصرف سوخت، ثبات شارژ در باتری، تعیین زنجیره سوئیچینگ مناسب، دستیابی به شاخص های کیفی رانشی خودرو و … اشاره نمود . شبیه سازی های مختلفی برای بررسی و صحه گذاری عملکرد این کنترلر در سیکل های پیمایشی استاندارد در محیط نرم افزار متلب انجام شده است؛ این سیکل ها گستره وسیع تری از عملکرد خودرو را شامل می شوند و برای ارزیابی حتمی پایداری و مقاومت کنترلر بسیار مفیدند. در نهایت مقایسه ای بین خودروی احتراقی و هیبرید شده صورت گرفته که نتایج شبیه سازی حاکی از عملکرد قابل قبول راهکار پیشنهادی است