سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای رویکردهای نوین حسابداری و حسابرسی

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

سیروس کریمی – کارشناس ارشد حسابداری از دانشگاه تربیت مدرس
یاسر ولی زاده – دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مژگان احمدیان – دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه علوم و تحقیقات ایلام

چکیده:

در دنیای متغیر، پویا و رقابتی امروز، مدیریت اجزای محصول یکی از مهمترین ضرورتهای موفقیت سازمان به شمار میرود، زیرا در اقتصاد امروز، به دلیل نوآوری و پیشرفتهای تکنولوژی، حفظ یک مزیت رقابتی به مدتطولانی غیرممکن است. این محیط تجاری رقابتی، مؤسسات را ملزم کرده است که محصولاتی را با کیفیت و مطابق خواست مشتریان، را در حالی که قیمت های فروش کاملاً توسط بازار تعیین می شود تولید کنند، به عبارتدیگر بنگاههای اقتصادی باید ضمن بالا بردن کیفیت، قیمت محصولات خود را کاهش دهند یکی از مهمترین تکنیکهایی که می تواند موسسات را در این راه کمک کند سیستم هزینه یابی هدف می باشد. هزینه یابی هدفیک مقوله استراتژیک در مدیریت و کنترل هزینه است که تمرکز اصلی خود را بر مدیریت هزینه محصولات آتی واحد تولیدی به منظور کسب در صد بالاتری از بازار فروش معطوف می کند. در هزینه یابی هدف نگرش ایناست که چون پس از طراحی یک محصول بخش عمده ای از هزینه های آن تعهد می شود، کاهش هزینه امکان پذیر نخواهد بود مگر با طراحی مجدد محصول، به عبارت دیگر این تکنیک بر هزینههای کیفیت داخلی تاکید میکند. در این تکنیک قبل از مرحله تولید به مدیریت هزینه توجه می شود تا بهای تمام شده محصول بر اساس قیمتتعیین شده توسط بازار و با در نظر گرفتن سود مورد انتظار تعیین گردد. با توجه به جهانی شدن رقابت و مسئله پیوستن به سازمان تجارت جهانی، بنگاههای اقتصادی کشورمان به ناچار قدم در دنیایی پر از رقابت و نوآوری میگذارند و برای بقا در چنین فضایی ناگزیر از اعمال هزینه یابی هدف هستیم.در این مقاله تلاش گردیده است ضمن معرفی نظریه هزینه یابی هدف و تکنیکهای وابسته به آن به تاریخچه، اهداف، تفاوت با نگرش سنتیمدیریت هزینه و نحوه پیاده سازی آن در موسسات پرداخته شده است ،اگرچه با توجه به ساختار تولیدی، اقتصادی،فرهنگی و حتی سیاسی ایران هزینه یابی هدف در ایران با مشکلات عدیده ای مواجه است ولی مزایا وآینده دنیای تجارت، ما را مجبور به استفاده از این روش بسیار سودمند خواهدکرد.